week 2 - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Karlijn Amersfoort - WaarBenJij.nu week 2 - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Karlijn Amersfoort - WaarBenJij.nu

week 2

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

20 Februari 2018 | Ghana, Golokuati

De apen en de eerste stageweek.

Zondags zijn we naar de apen gegaan en hebben we de Wli watervallen gezien.

De apen vond ik niet erg leuk. Aan het begin zijn ze erg leuk en gaan ze op je arm zitten en pakken ze een stukje banaan uit je hand. Nadat ze alle bananen hadden gehad werden ze brutaler en gingen ze aan je hangen en op je springen. Dit vond ik niet leuk en wilde dus ook snel weer weg.
Na de apen zijn we naar de Wli watervallen gereden. Daar moesten we 40 minuten naar boven lopen door smalle paadjes door een bos. De natuur is hier erg mooi. Overal vliegen grote vlinders en alles is groen en mooi. Af en toe over een gammel bruggetje om aan de overkant te komen. Eenmaal boven leek het net een film. Zo mooi dat het gewoon niet te beschrijven is. We hebben in de waterval gezwommen en er even gezeten en genoten. Daarna weer terug naar beneden om beneden in een restaurantje even te lunchen. Hier kwamen we erachter dat er 4 van ons een krasje hadden van een aap en dus kans hadden op hondsdolheid. Die 4 zijn dus meteen naar het ziekenhuis gereden voor injecties en antibiotica ter preventie. De rest is naar huis gegaan na goed te checken of we ook nergens een krasje hadden. De 4 die gekrast waren hebben hun injecties gehad en is verder niks mee aan de hand.
Maandags hadden we nog lekker een dagje vrij en we hebben deze gebruikt om lekker te relaxen en even te wassen. Ook zijn maandag onze jurkjes voor in het ziekenhuis gekomen.

De eerste stageweek.

Deze week was onze eerste stageweek in het ziekenhuis. We hebben deze week van dinsdag tot en met donderdag in het ziekenhuis stage gelopen en vrijdags hebben we op de basisschool voorlichting gegeven.

De eerste 2 dagen moest ik heel erg wennen aan het ziekenhuis. Ik sta samen met Doortje op de Female ward. Vaak zit je op een stoel rond te kijken terwijl de verpleegkundige die er werkt rapportages schrijft. Er is elke ochtend een doktersronde waar we bij meelopen, maar dit is ook zo gedaan. Verder is het alleen vitale functies meten, zoals bloeddruk en temperatuur. De eerste dagen was het ook erg wennen aan de verpleegkundige. Soms konden ze heel onaardig doen, maar hun moeten natuurlijk ook aan ons wennen. Donderdag ging het al een stuk beter, omdat ik ook een beetje de routine begon te kennen en de mensen die daar werkten ook aan ons gewend raakten. Het is nog wel veel zitten niksen maar gelukkig mogen we over een week weer voor 2 weken naar een andere afdeling waar andere dingen gedaan worden.

Vrijdags zijn we naar de basisschool geweest om voorlichting te geven over Hygiene. We hebben allemaal bij 2 klasjes voorlichting gegeven. Dit was erg leuk. Ze wisten al erg veel over hygiene omdat ze op bezoek waren geweest bij een ziekenhuis waar ze uitleg hadden gekregen. Toch kregen we erg goede vragen en hebben we ze ook goede uitleg gegeven. Ze dachten bijvoorbeeld dat je 10 tot 15 minuten je tanden moet poetsen en schrokken dus ook erg toen wij vertelden dat dit maar 2 minuten hoeft.

Het weekend hebben we niet veel gedaan. We zijn zaterdags naar het zwembad in de buurt gegaan. Omdat er een erg donkere lucht aan kwam wilden we al onze spullen gaan pakken, maar toen begon het al heel hard met regenen en onweren. We hebben toen daar bij de bar in het hutje gewacht tot het droog werd en toen het wat minder werd een taxi gezocht om naar huis te gaan. Het heeft verder de hele dag een beetje geregent en geonweerd.
Zondags hebben we niks gedaan, omdat we maandag weer begonnen met stage.

(excuses voor de iets latere blog, maar er zijn natuurlijk alijd veel leukere dingen te doen dan een blog schrijven ;) )

Tot volgende week bij de volgende blog!

• 20 Februari 2018 - 23:18

Sonja:

Weer een mooi verslag! Liefs mama

• 21 Februari 2018 - 11:56

Hendrik-Jan:

Volgens mij begint het allemaal te wennen. Nu nog een lekker stukje vlees bij de rijst

• 21 Februari 2018 - 11:58

Hendrik-Jan:

Liefs pappa

• 21 Februari 2018 - 20:32

Anita :

Ha die Karlijn. Weer een week wennen he. De trip naar de watervallen lijkt me geweldig al was het wel een hele klim. Maar in ieder geval de moeite waard. En die verrekte apen zijn helemaal niet leuk ik Ga daarom ook niet naar de apenheul. Ze zeggen tegen een vervelend kind ook niet voor niets verrekte aap. En als je wat meer op een stoel moet zitten in het ziekenhuis Geniet er maar van kan zomaar volgende week anders worden. Kijk weer uit naar je volgende verslag. Liefs van ons

• 24 Februari 2018 - 15:37

Heidi:

weer leuk om te lezen. je zal wel blij zijn als je meer "echt" werk zult kunnen doen. En in je kostuum lijk je bijna een nonnetje!
    Groetjes

• 28 Februari 2018 - 13:07

Gitta:

Olá Karlijn,

Wat een leuk verslag. Ik loop een beetje achter en ga nu je volgende verslag lezen.Mooie foto in je groene jurk(staat je goed met je rode haar)
    Dikke kus!