Week 6 - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Karlijn Amersfoort - WaarBenJij.nu Week 6 - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Karlijn Amersfoort - WaarBenJij.nu

Week 6

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

20 Maart 2018 | Ghana, Golokuati

Al op de helft van dit mooie avontuur.

Deze week heb ik op de kinderafdeling gestaan. De collega's hier zijn super lief en ook erg geinteresseerd in mij en Nederland. Op de afdeling zelf is het qua patiënten wel erg rustig, maar onze collega's helpen dan met zoeken naar iets om te doen. Bijvoorbeeld gaas knippen of de patiëntfolders doorlezen en bijwerken.

Dinsdags na stage hebben we gevraagd of onze taxichauffeur een plek wist waar we gewoon vlees konden kopen. Hij heeft ons er afgezet en is even met ons meegelopen. Wij dachten met onze stomme Hollandse koppen dat we gewoon bij een slager binnen zouden lopen met pakjes verpakt vlees zoals je in de Albert heijn vind. Niet dus... . Je komt binnen in een ruimte met tafels in een U-vorm. Overal liggen stapels vlees, darmen, koeienhoofden, tongen en de vliegen vlogen om je oren. En dan de geur er nog bij. Wij werden alle 4 spontaan vegetarisch. We hebben toch maar wat vlees gekocht en zijn toen zo snel als we konden naar buiten gegaan. Maar natuurlijk niet zonder eerst even een foto te maken. 'S avonds heeft Lydia voor ons het vlees klaargemaakt, omdat wij geen idee hadden hoe we dat het beste konden doen. De smaak was erg lekker, maar het vlees zelf was erg taai.

Woensdag en donderdag waren erg rustige dagen op stage zonder bijzonderheden. Er liggen veel kindjes met koorts die na een paar dagen weer lekker naar huis kunnen. Ook kwam er 1 baby'tje van 2 dagen oud binnen die de couveuse in moest, maar die is dezelfde nacht nog overleden aan bloedvergifitging.

Vrijdags zijn we weer naar de basisschool geweest en hebben deze keer verteld over Nederland. We hebben ze het nederlandse alfabet geleerd en een paar Nederlandse woordjes en zinnetjes. Het was erg leuk om te zien hoe snel ze het oppikte en na 2 keer zelf het alfabet konden opnoemen. 'S middags waren we uitgenodigd om bij de directeur van de school te komen eten. We zijn dus naar zijn huis gegaan en hebben daar gegeten. Rijst met vlees. Hier hebben we geleerd om rijst met je handen te eten. Of zoals ze het hier in ghana noemen: God's natural spoon. Het voelde aan het begin heel gek om met je handen te eten en lukte het ook niet echt. Het lijkt echt veel makkelijker dan dat het in werkelijkheid is. Maar uiteindelijk ging het vanzelf en raakte we eraan gewend. Het eten was echt erg lekker maar wel pittig en veel. Op een gegeven moment stond mijn mond dus ook echt in brand en moest ik na elke hap een slok water nemen. Ik heb het uit respect allemaal opgegeten maar zat dus ook de rest van de dag bomvol.
2 meisjes uit de groep hadden hun haar laten vlechten in kleine vlechtjes. Maar omdat ze het niet mooi vonden en er helemaal gek van werden wilden ze ze eruit hebben. Dus hebben we 4 uur lang met 5 mensen allemaal met een vork vlechtjes eruit lopen plukken. En dit is nogal een werk omdat het veel vlechtjes zijn en er nep haar tussen zit, dus het is ook nog eens veel haar. 'S avonds zijn we bij een paar Ghanese vrienden gezellig gaan chillen en wat gaan drinken.

Zaterdags was een dag waarop we lekker helemaal niks hebben gedaan. We wilden eigenlijk aan het zwembad gaan afkoelen, maar die was gesloten. Dus hebben we lekker niks gedaan en 's avonds met z'n allen een film gekeken.

Zondags zijn we naar de Ghanese lourdes grotten geweest. Er was alleen geen grot te zien. Het was een heuvel met onderaan een hele grote kerk. 2x per jaar tijdens de mariamaanden (eind mei en oktober) komen daar duizenden mensen om dagen lang aan een stuk door te bidden, zingen en dansen. Ook lopen ze daar de kruistocht van Jezus na. Het mooie is dat op de heuvel 14 levensgrote beelden staan met daarop de kruistocht van jezus uitgebeeld. Aan het einde staat een reuze maria die zeker wel 12 meter hoog is. We zijn langs alle beelden afgelopen, en hebben hierbij ook uitleg gekregen. Het was echt heel interessant en leuk om gezien te hebben.

Nog maar 3 en een halve week stage in het ziekenhuis, en dan lekker 2 weken vakantie. En dan is het alweer tijd om naar huis te gaan. Gelukkig is er in deze weken nog zoveel te zien en te doen dat ik nog helemaal niet bezig ben met naar huis gaan.

Tot volgende week bij de volgende blog!

• 20 Maart 2018 - 23:35

Sonja:

Weer van alles meegemaakt deze week. Lekker biefstukje gehad

• 21 Maart 2018 - 08:52

Petra:

Hahahahaha dat was van korte duur dat vegetarisch zijn :-) maar ik kan het me heel goed voorstellen, het zal daar niet echt lekker geroken hebben. Leuk dat jullie bij de directeur mochten gaan eten en grappig dat je er met je handen moest eten, je oma at ook het allerliefste de rijst met haar handen :-)
    Geniet nog van alles! Liefs en dikke xxxx

• 21 Maart 2018 - 16:43

Anita:

Ha meisje. Gaat rap al weer op de helft. Je hebt gelukkig genoeg tijd om van alles te doen. Je kan ook maar beter bij het schoolhoofd gaan eten dan, zelf voor voedsel op pad gaan. Wel een smerige bedoening darmen, koeiekoppen stank en veel vliegen. Maar goed dat je in het ziekenhuis werkt (je weet maar nooit).Het Ghanese Lourdes was natuurlijk weer heel nteressant. Kijk weer uit naar volgende week. Liefs en dikke kussen van ons

• 21 Maart 2018 - 18:51

Hendrik-Jan:

Ha lieve dochter. Het begint op te schieten nu. Maar volgens mij hoef je nog niet zo nodig naar huis. Het is daar bijna je tweede huis. Fijn dat je je school hier af moet maken anders zou je daar blijven volgens mij. Succes met je stage de komende week en veel plezier weer. Liefs en dikke kussen papa.

• 22 Maart 2018 - 00:04

Gitta:

Lieve Karlijn,

Wat n geweldige stageplek heb je toch! Je maakt vanalles mee.
    Kun je daar ook kip of kalkoen eten? Of hebben die veel vlieguren gemaakt?
    Je hebt in ieder geval lekker gegeten bij de directeur!
    Hebben jullie al iets gedaan met het geld dat opgehaald is voordat jullie naar Ghana vertrokken?
    Ik wens je nog mooie weken toe, Enjoy girl!
    Liefs en een dikke knuffel