week 3 - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Karlijn Amersfoort - WaarBenJij.nu week 3 - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Karlijn Amersfoort - WaarBenJij.nu

week 3

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

26 Februari 2018 | Ghana, Golokuati

De tweede stageweek.

De tweede week stage op de Female ward is een stuk beter verlopen dan de eerste week. Ik merkte dat de collega's ons steeds meer lieten zien en doen. Ook begonnen we wat meer met elkaar te praatten en ontstonden er dus leuke gesprekken. Het was nog wel erg weinig te doen, maar daar is niks aan te doen. Ze vroegen aan Doortje en mij of we een infuus konden inbrengen. Dit hadden we nog nooit gedaan en dus vroegen ze of we dit bij elkaar wilden doen. Dus toen hebben Doortje en ik een infuus bij elkaar gezet. Doortje lukte het niet, die zat te diep en ging dus door mijn ader heen in plaats van erin (auww), mij lukte het wel en ik zat dus wel in de ader.

Vrijdags zouden we eigenlijk naar de basisschool gaan om voorlichting te geven, maar toen zijn we met z'n allen naar de Special school gegaan. Dit is een school waar gehandicapten kinderen naar school gaan en wonen. Hier gaan 2 van ons op vrijdag stage lopen, daarom zijn we met z'n allen daar gaan kijken. Dit duurde niet heel lang, dus zijn we daarna naar een stoffenwinkel gegaan om stof te halen voor echte afrikaanse jurken te maken. Dit zijn jurken met alle kleuren van de regenboog, en heb daarom ook een stof met allerlei felle kleuren. Nu alleen nog laten maken.

Zaterdags zijn we 's ochtends naar het Volta meer gegaan. Hier hebben we een boottochtje gemaakt naar het visserseilandje wat midden in het meer ligt (het meer is ongeveer net zo groot als Nederland). Op dit eiland wonen alle vissers met hun familie. Hier is ook een schooltje en een kerk. De mensen komen alleen van het eiland af om af en toe spullen te halen op het vaste land of als ze ziek zijn en naar het ziekenhuis moeten. Als je op dat eiland rondloopt lijkt het erg alsof je in het pre-historish dorp rondloopt. Ik schrok ook erg van het idee dat wij naar het pre-historisch dorp gaan om te kijken hoe het vroeger was, terwijl er mensen zijn die gewoon nog echt zo leven. Het was wel echt indrukwekkend en het meer was echt heel mooi. 'S middags hebben we lekker uitgerust en niks gedaan. 'S avonds hoorden we rond 9 uur allemaal trommels en gezang en zijn dus gaan kijken wat het was. Uiteindelijk hadden we het gevonden en kwam het van een kerkje hier in de buurt. Onze Ghanese buren waren daar ook en we mochten dus komen zitten en luisteren. Het was erg leuk omdat ze allemaal aan het zingen en dansen waren. Uiteindelijk werd er nog voor gelezen uit de bijbel en werd dit besproken. Tegen de tijd dat we weer naar huis liepen was het alweer 12 uur.

Zondags heb ik voor het eerst een keer uitgeslapen. Normaal drijf ik mijn bed rond half 9 uit van de warmte, maar nu heb ik tot half 11 geslapen. 'S middags zijn we naar het zwembad gegaan, maar zijn hier niet lang geweest. Dit omdat het in een keer heel donker werd en begon te regenen en onweren. Dus toen zijn we snel naar huis gegaan. 'S avonds thuis ging het nog harder onweren, en als het hier regent en onweert dan doet het dat ook goed.

De komende 2 weken ga ik stage lopen op de Emergency ward. Hier is gelukkig wel meer te doen en zijn de collega's ook heel aardig, dus dat gaat wel goed komen.

Tot volgende week bij de volgende blog!

  • 26 Februari 2018 - 18:08

    Hendrik-Jan:

    Weer een prachtig verslag. Fijn dat alles begint te wennen. Blijven genieten van alle ervaringen. Liefs en dikke kus pappa.

  • 26 Februari 2018 - 21:20

    Sonja:

    Week 4 van je Afrika reis is begonnen . Mooie ervaringen doe je op en je voelt je er thuis. Ik ben trots op je.
    Deel je die leuke foto op het eiland van de baby in de was teil ook nog met ons?
    Liefs Mama

  • 26 Februari 2018 - 21:37

    Anita:

    Zo Karlijn weer een hoop meegemaakt en gezien. Zitten wij hier maar in dit suffige landje zonder een groot meer. Ja kan wel met een roeibootje naar Ekkerswijer maar dat schiet ook niet op Ga dan waarschijnlijk ook harder achteruit als vooruit. Wel fijn dat je al meer mag doen maar laat Doortje maar niet meer prikken want dat gaat niet goed komen. Was weer een leuk verslag hoor kijk weer uit naar het volgende. Liefs van ons en dikke kussen

  • 27 Februari 2018 - 08:49

    Piep:

    Lieve Karlijn,

    Hartstikke fijn te lezen dat het steeds beter gaat! Vooral fijn dat je stage en collega's steeds leuker worden.
    Ben ook wel heel benieuwd naar je jurk :-)
    Succes op de Emergency Ward en ik kijk uit naar je volgende verslag en foto's!
    Liefs en dikke knuffel Piep

  • 28 Februari 2018 - 10:14

    Jacqueline :

    Alweer zo'n leuke verslag Karlijn! Ik wil ook heel graag een foto van jou zien in je kleurijke jurk als die klaar is. En ik ben ook benieuwd wat je allemaal gaat meemaken op de emergency ward.
    Dikke knuffel, Jacqueline

  • 28 Februari 2018 - 13:31

    Gitta:

    Lieve Karlijn,

    Wat leuk dat je zoveel nieuwe indrukken opdoet. Ongelooflijk dat de mensen op het eiland daar leven. Hebben ze daar generatoren of hebben ze helemaal géén electriciteit/ licht (misschien wel een domme vraag van mij ;-))
    Op Facebook bij Greenmatters heeft Isang Litrong Liwanag , gepost over het verkrijgen van licht zonder daarvoor te hoeven te betalen. Interessante post (A Liter of Light)

    Leuk dat je al wat meer gewend bent daar. Een hele ervaring. Succes met je 4e week!

    Dikke kus!
    Gitta

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Golokuati

Stage in Ghana

Ik ga 3 maanden stage lopen in een ziekenhuis in golokuati in Ghana.

Recente Reisverslagen:

02 Mei 2018

week 11/12

19 April 2018

Week 10

07 April 2018

Week 8/9

30 Maart 2018

Week 7/8

20 Maart 2018

Week 6
Karlijn

Hallo! Mijn naam is Karlijn en ik ben 3e jaars studente aan de opleiding Verpleegkunde. Ik ga 3 maanden stage lopen in Ghana. Via deze blog ga ik jullie wekelijks op de hoogte houden van mijn ervaringen daar.

Actief sinds 27 Jan. 2018
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 8079

Voorgaande reizen:

05 Februari 2018 - 01 Mei 2018

Stage in Ghana

Landen bezocht: