week 5 - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Karlijn Amersfoort - WaarBenJij.nu week 5 - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Karlijn Amersfoort - WaarBenJij.nu

week 5

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

13 Maart 2018 | Ghana, Golokuati

Weer een week vol nieuwe ervaringen.

Maandag was een rustige dag op stage. Maar 2 van de 7 bedden lagen vol en dit waren ook geen ernstige gevallen.

Dinsdags was het Independence day in Ghana. Wij zijn uitgenodigd om bij de moeder (Suzie) van onze Ghanese begeleidster (Lydia) te komen kijken. Zij was assembly woman in haar geboorte dorp Likpe Balla. Dus 's ochtends om half 8 zijn we vertrokken richting Likpe met heel haar familie erbij, en een nieuwe groep nederlandse studenten die op maandag zijn aangekomen. Hier aangekomen kwam er al een hele groep zingende en marcherende kinderen voorbij. Wij werden naar de Chiefs van het dorp gebracht om die te ontmoeten. De Chief van het dorp is de baas en is een man met macht. Het was ook erg bijzonder om te zien hoe zo'n man daar zit met 6 volgers naast hem die hem ook echt overal naar toe volgen. De Chief wilde graag dat we mee gingen marcheren, dus moesten we gaan oefenen. Na 5 minuten oefenen was het alweer tijd om te gaan naar de plek waar we moesten gaan marcheren. We kwamen bij een groot grasveld waar een hele school kinderen allemaal netjes in rijen stonden. Ook stond er een fanfare en een groepje met legerstudenten. Wij mochten vooraan gaan zitten onder een tent, zodat we alles konden volgen. Eerst werd er gebeden en moesten wij in het midden erbij gaan staan. Toen we dat hadden gedaan gingen we weer zitten en begon de fanfare muziek te maken en samen met het groepje leger studenten te marcheren. Na 2 rondes kwamen de eerste klasjes langs gemarcheerd. Als je bij het punt van de Ghanese vlag kwam waar ook Suzie stond moest je een salut doen naar de vlag en Suzie. Het was erg leuk om te zien wat voor salut iedereen had verzonnen. Toen alle klassen waren geweest moest wij. Het ging nog best goed, waar ik erg verbaasd over was. We hadden een erg leuke salut verzonnen, namelijk arm in arm een rondje dansen. Iedereen in het dorp begon heel hard te juichen toen we dit deden. Toen wij hadden gemarcheerd was het afgelopen. We zijn toen naar het huis van Suzie gegaan en hebben daar lunch gekregen. Uiteindelijk waren we om 5 uur thuis en helemaal kapot en verbrand door de zon. We hebben die avond ook niks meer gedaan.

Woensdags hadden we nog een dag vrij en zijn we 's ochtends naar een pottenbakkerij in Kpando geweest. Ze doen hier van alles maken met klei. Gewoon met de hand zonder draaischijf of hulpmiddelen. Als het de goede vorm heeft zetten ze het in de zon om te drogen en daarna bakken ze het in een zelfgemaakte oven. Als het gebakken is leggen ze het in gloeiend houtskool waardoor het zwart word. Nadat ze alles hadden uitgelegd konden we het winkeltje in waar ze van alles verkochten. Ik heb een paar hele leuke beeldjes gekocht. Iedereen ging met een volle tas naar huis en het leek of we het hele winkeltje leeg hadden gekocht. 's middags zijn we lekker naar het zwembad geweest om af te koelen. 'S avonds hebben we niks meer gedaan.

Donderdags hebben we voor de laatste keer op de emergency stage gelopen. Op een gegeven moment kwam er een jongen van 16 binnen met een diepe snee in zijn hoofd en een schaafwond op zijn arm. Hij had motor gereden en was eraf gevallen. Het was een erg diepe en grote wond, maar ze konden het alleen met gaas verbinden. Dit omdat zijn moeder er nog niet was en ze dus ook niet zijn patientfolder konden inzien en hij geen geld had. Hij heeft dus vanaf 11 uur tot 2 uur op de emergency gezeten met gewoon wat verband om zijn hoofd, terwijl het echt gehecht moest worden. We hebben nog gevraagd of ze dit ook in noodgevallen niet mogen doen, maar zolang ze de folder niet hebben mogen ze niks. Dit was wel erg raar en zielig voor die jongen. Hij zat maar in een stoel te wachten tot en of zijn moeder kwam opdagen. Helaas was zijn moeder er nog niet toen onze dienst klaar was, dus we weten niet hoe het is afgelopen.

Vrijdags hebben we 's ochtends voorlichting gegeven op de basisschool. We hebben verteld over menstruatie. Ze hadden nog nooit van een tampon gehoord en waren dus ook erg verbaasd toen we deze lieten zien.Allemaal zaten ze er met verwondering naar te kijken en al helemaal toen we de tampon in het water deden. Ook toen we wat water over een maandverband heen goten dachten ze echt dat het magie was. Dit omdat je het water erin giet maar omdat het dit opneemt komt het er niet uit. De reactie van de kinderen was echt geniaal. Ook de docenten daar vonden het heel leuk. 'S middags zijn we met z'n 8en in de trotro gestapt richting Ada Foah. Dit was een reis van 4 uur en 3 keer overstappen. In Ada zit ook een studentenhuis waar we mogen slapen en dit ligt bij de zee. Hier hebben we gegeten en zijn we daar 's avonds naar een bar gegaan waar we gezellig hebben gedanst en wat hebben gedronken.

Zaterdags zijn we naar Maranatha beach gegaan. Dit is een feesteiland waar ook allemaal hutjes van stro staan waar je in kan slapen. Dit hebben we dus ook gedaan. We hebben onze spullen in de hutjes gelegd en hebben lekker wat gedronken. Daarna hebben we de rest van de middag in de zee gezwommen met z'n allen. Tegen het einde van de middag heb ik lekker op het strand gelegen en ben ik helemaal tot rust gekomen. Tegen de tijd dat het donker was kon je alle sterren zien, omdat er geen omgevingslicht is op het strand. 'S avonds was er muziek en een kampvuur op het strand. Het was echt heel gezellig. Ook toen hebben we lekker gedanst en wat drankjes gedronken.

Zondags zijn we via een boot richting een luxe hotel in Ada gevaren. Onderweg zijn we gestopt op krokodilleneiland, waar allemaal krokodillen zijn. Hier hebben we even staan kijken en heb ik uit een kokosnoot gedronken. Ik had echt een kokossmaak verwacht, maar het was meer gewoon water. Toen zijn we door gevaren naar het hotel. Hier hebben we allemaal lekker een hamburger gegeten en een cocktail gedronken. Die hamburger was erg lekker, omdat we sinds we hier zijn nog niet echt vlees hebben kunnen vinden. Na de lunch zijn we terug naa het studenhuis gegaan om onze spullen te pakken en te wachten op de trotro. We hadden 4 uur afgesproken maar dat is in Ghanese tijd natuurlijk half 6. Dus  om half 6 vertrokken, maar deze keer wel zonders overstappen. Uiteindelijk na omrijden, over hobbels heen vliegen en blauwe scheenbenen waren we om half 10 thuis. Ik ben toen meteen naar bed gegaan, omdat ik helemaal kapot was van een super gaaf weekend.

In deze 5 weken dat ik hier ben, heb ik gemerkt dat ik een grote persoonlijke groei heb doorgemaakt. Ik ben een stuk zekerder over wat ik doe en wie ik ben en ook heb ik hier nog geen een keer echt stress gehad over iets. Ik zie wel wat er komt en hoe het loopt. Ik heb al best veel angsten overwonnen hier zoals onweer en kan dus ook zeggen dat ik erg trots ben op mezelf!

Tot volgende week bij de volgende blog!

• 13 Maart 2018 - 23:01

Hendrik-Jan:

Ha meisje. Weer een prachtig verhaal. We krijgen natuurlijk de verhalen ook per telefoon van je te horen maar het is mooi om te zien hoe je alles opschrijft. Je bent inderdaad flink gegroeid in die 5 weken. En je mag ook echt trots zijn op jezelf. Ik ben benieuwd hoe je stage op de nieuwe afdeling gaat. Liefs en dikke kus papa.

• 14 Maart 2018 - 00:07

Sonja:

Mooie blog heb je weer geschreven. Wat zielig voor die jongen. Heb je later nog gehoord hoe het is afgelopen?
    Nu 2 weken op de kinderafdeling meelopen. Ik ben benieuwd wat je daar gaat meemaken
    Liefs mama xxx

• 14 Maart 2018 - 12:39

Oops:

Lieve Karlijn wat een schitterend verhaal. Jammer dat je niet gehoord hebt hoe het met de patient, die gevallen was met zijn motor, is afgelopen. Wat raar dat ze zo lang moeten wachten voor ze echt geholpen worden.
    Een prachtig verhaal over de Independence day. We hebben het helemaal voor ons gezien.
    Fijn dat je ook een weekend goed hebt genoten aan zee met een drankje en vooral een hamburger.
    Wij weten zeker dat je in deze dagen zekerder van jezelf bent geworden maar dat hadden wij al verwacht.
    Lieve meid nog een heel goede tijd daar en we denken aan je.
    Lieve groeten, Oops en Marieke.

• 14 Maart 2018 - 16:00

Heleen:

Leuk dat we je afgelopen zaterdag via de telefoon hebben kunnen zien, daaraan zagen we dat het heel goed met je gaat. Leuk verslag weer, fijn dat er ook tijd voor de nodige ontspanning is!
    En inderdaad meisje, wat een overwinning; geen angst voor onweer. Ik weet als geen ander hoe bang je daar voor was ;)
    Maak er weer een mooie, leerzame en interessante week van.
    Liefs en dikke knuffel Jan en Heleen
    Ps. weer prachtige foto's

• 14 Maart 2018 - 18:41

Gitta:

Lieve Karlijn, wat maak jij veel mee! Hartstikke fijn dat je meer zelfverzekerd bent geworden. Leuk dat ik je gesproken heb via de video call. Je ziet er goed uit, Ghana doet je goed.
    Geniet ervan want de tijd vliegt.
    Dikke knuffel,
    Gitta XX

• 14 Maart 2018 - 20:10

Anita :

Ha Karlijn. Je hebt weer een geweldige week achter de rug. Vooral de dinsdag was een super dag. Het is wel een heeeeeeeeeeeeeele interessante stage. Fijn dat je het zo naar je zin hebt en voor jezelf veel dingen hebt overwonnen. Dat is heel goed om te horen geeft je natuurlijk ook een goed gevoel. Er komt een hele andere Karlijn naar huis vol zelfvertrouwen met ongelooflijk veel verhalen en een bult ervaring. Je doet het geweldig daar ga lekker door zo. Hoop dat destage op de kinderafdeling geweldig is. Liefs van ons

• 14 Maart 2018 - 21:09

Jacqueline:

Ha lieve Karlijn,

Ik kijk steeds uit naar je wekelijkse verslag. Afgelopen week heb je gelukkig bijna alleen maar leuke dingen mee mogen maken en weer iets meer geleerd over de Ghanese cultuur. En je mag ZEKER trots zijn op de persoonlijke ontwikkeling die je in zo'n korte tijd hebt meegemaakt, ik ben ook super trots op je! Ga zo door! Lieve groetjes xxx